![]() |
Uit: The Telegraph. "Michael O'Leary". Credits: AFP. |
Ryanair,
één van ‘s werelds grootste luchtvaartmaatschappijen,
staat op het moment onder een vergrootglas. Op vrijdag 28 september
2018 zullen piloten en cabinepersoneel hun taken neerleggen en zal er een
staking plaatsvinden: de werknemers zijn ontevreden over hun
arbeidsvoorwaarden. De staking wordt uitgevoerd door personeel door heel
Europa, waaronder Nederland. Gesproken wordt zelfs van ‘de grootste staking
ooit’ binnen de luchtvaartmaatschappij en de manier waarop CEO Michael O’Leary zich in de media profileert, is op zijn zachtst gezegd interessant te noemen.
Bad Boy Michael
Allereerst is Michael O’Leary een omstreden figuur en is hij veelvuldig onderwerp van
gesprek in de media. Hij staat bekend om zijn gewaagde en opmerkelijke uitspraken: momenteel beschuldigt hij personeel van rivaliserende
vliegtuigmaatschappijen en vakbonden van samenzwering tegen Ryanair. Qua
strategie kiest O’Leary er dus voor in de aanval te gaan, daar waar hij ook
voor veiligere opties had kunnen kiezen. De reputatie van de CEO is dus
omstreden, wat kan zorgen voor negatieve gevolgen voor de organisatie. De reputatie van een CEO is een belangrijke indicator voor de reputatie van de
organisatie, wat in dit geval kan zorgen voor slechte publiciteit rondom
Ryanair ( Denner, Heitzeler en Koch, 2018).
Uit de benaming ‘de grootste staking ooit’ blijkt wel hoe groot de huidige issue is. Er kan gesproken worden van een crisis binnen Ryanair: de staking zorgt voor zowel geldverlies als gezichtsverlies. Barron en Philbin (2009) geven aan dat het gebruik van sociale media in tijden van crisis dan ook van groot belang is. Zij stellen dat het gebruik van sociale media, zoals Twitter, zorgt voor een betere monitoring van het probleem en laat blijken van meer toewijding. Echter blijkt dat de CEO van Ryanair zijn Twitteraccount op dit moment niet actief gebruikt om over de staking te communiceren met het publiek. Een gemiste kans gezien de voordelen die het kan opleveren voor voornamelijk de reputatie van de CEO en indirect dus ook voor Ryanair.
“If drink sales are falling off, we get the pilots to
engineer a bit of turbulence. That usually spikes sales.” – Michael O’Leary
Ook het aanvallend
reageren van O’Leary richting stakeholders van Ryanair, zoals hierboven
aangegeven, is een flinke onjuiste inschatting te noemen. Sung en Hwang (2014)
benadrukken hoe belangrijk het is rekening te houden met je directe omgeving,
in dit geval onder andere het publiek en de media, bij het communiceren van belangrijke
informatie. De CEO beseft niet welke gevolgen zijn communicatietactiek, als hij er überhaupt over heeft nagedacht, kan
hebben voor de reputatie van Ryanair en wat dat op de lange termijn allemaal
kan betekenen. Zo gaf hij bovendien onlangs aan, te midden van de huidige
stakingscrisis, dat hij niet weet of hij Ryanair nog wel vijf jaar zou willen
leiden. Een eerlijke uiting, maar of de timing van zijn gevoelsuiting juist te
noemen valt, is een tweede.
Bye Bye O'Leary
Gezegd kan worden
dat Michael O’Leary het in tijden van crisis niet bepaald handig aanpakt. Hij
neemt geen blad voor de mond en steekt zijn mening niet onder stoelen of
banken. De manier waarop hij als uithangbord van een miljardenbedrijf de wereld
toespreekt, lijkt te leiden tot een einde met een flinke anti-climax. Zijn
omstreden uitspraken en povere communicatietactiek in crisistijd getuigen dan
ook van een donkere toekomst voor de roemruchte CEO. Maar of O’Leary Ryanair door
zijn publieke optredens nou schade toedoet, zijn eigen ontslagprocedure in gang
zet of zowel zijn eigen als de reputatie van de vliegtuigmaatschappij om zeep
helpt, je moet het hem nageven: Michael is wel altijd zichzelf gebleven.
Over
Sonny van den Berge is een master student Corporate Communication aan de Universiteit
van Amsterdam. Naast studeren loopt hij stage bij Bynder, een vooraanstaand
technologiebedrijf in Amsterdam en werkt hij bij Philips op de afdeling corporate
communication. Voetbal is zijn grootste passie, wat zich uit in voorliefde voor de voetbalclub
AFC AJAX.
Over
Sonny van den Berge is een master student Corporate Communication aan de Universiteit
van Amsterdam. Naast studeren loopt hij stage bij Bynder, een vooraanstaand
technologiebedrijf in Amsterdam en werkt hij bij Philips op de afdeling corporate
communication. Voetbal is zijn grootste passie, wat zich uit in voorliefde voor de voetbalclub
AFC AJAX.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten