Is er nog een toekomst voor Ryanair?
(bron: Ryanair)
Het is crisis bij Ryanair. In de
blogs van Sonny en Vivienne wordt gesproken over deze crisis en de rol die CEO O’Leary hierin speelt (Sonny van den Berge, 2018) (Vivienne Raijmakers, 2018). Het gaat hierbij vooral om de
aanpak van de huidige crisis. De vraag die hierop volgt; wat moet Ryanair
doen om eindelijk weer eens positief in het nieuws te komen en hoe kunnen ze zorgen
voor een positief imago.
Nieuwe woordvoerder
Om te beginnen is het tijd voor een nieuwe
woordvoerder. Sonny gaf in zijn blog aan dat O’Leary het bedrijf moet verlaten.
Ik ben van mening dat dit niet persé nodig is, maar dat het hem aan te raden is
om iemand anders CEO van Ryanair te maken en zelf meer naar de achtergrond te
treden. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat als de CEO van een bedrijf een
goede reputatie heeft, het bedrijf kan profiteren van deze reputatie (Denner, Heitzler & Koch,2018). Het is dan ook belangrijk om een CEO te kiezen die zichzelf op een goede
manier weet te verkopen en Ryanair op een juiste manier vertegenwoordigd zonder
schandalen of rare twitter berichten.
Een nieuwe bedrijfscultuur
Ook is het tijd voor een nieuwe
bedrijfscultuur binnen Ryanair, omdat ze met hun huidige bedrijfscultuur
continu negatief in het nieuws zijn. Ryanair staat bijvoorbeeld bekend als een
bedrijf dat zeer slecht is voor haar personeel. Om een nieuwe bedrijfscultuur
te ontwikkelen is het belangrijk om te kijken naar de relatie tussen de
betrokkenen en de pr-professionals (Ihlen & Levenshus, 2017). In dit geval zijn de
betrokkenen van de crisis binnen Ryanair voornamelijk het personeel van
Ryanair en doordat zij geregeld staken ondervinden ook de reizigers hinder
van de problemen binnen Ryanair. Ihlen en Levenshus stellen dat het van
belang is om als bedrijf een dialogische cultuur te hebben voor zowel de
interne als de externe communicatie, omdat er ondanks spanningen altijd
mogelijkheid voor een dialoog moet bestaan. Het is belangrijk je als bedrijf
niet alleen te richten op rationele doelen, maar om ook het goede te doen voor
bijvoorbeeld je personeel. Dit kan in het geval van Ryanair onder andere gedaan
worden door te zorgen voor goede arbeidsomstandigheden voor haar
werknemers.
Crisis communicatieplan
Daarnaast moet er een beter crisis
communicatieplan komen. Voorheen werd er te weinig gecommuniceerd en werden de
gevolgen van stakingen niet serieus genomen (Metro, 2017). Daarnaast werd er niet
gereageerd op berichten van reizigers op de sociale media. En daar moet
verandering in komen als Ryanair ook in de toekomst wil blijven bestaan. Het is
dan ook belangrijk om een duidelijk inzicht te hebben in de
communicatiestroom en om er ook voor te zorgen dat je ten alle tijden de
online berichtgeving monitort om een online crisis vroegtijdig op te sporen (Sung & Hwang, 2014). Tot slot is het aan te
raden om te beslissen wie in tijden van crisis verantwoordelijk is voor de
crisiscommunicatie zodat iedereen hierop is voorbereid.
De toekomst
Er liggen in de toekomst zeker nog kansen
voor Ryanair, maar er zal een hoop moeten veranderen binnen de organisatie. En
hoewel daarmee niet verwacht kan worden dat er nooit meer een crisis plaats
vindt binnen het bedrijf, zal het aantal crisissen flink verminderd worden. Op
deze manier is er ruimte om te bouwen aan een nieuwe positief imago!
Over de auteur: Esmée Hoppenbrouwer
is een master student Persuasieve communicatie aan de Universiteit van
Amsterdam. Ze heeft een grote interesse in Public Relations en in milieubewust
adverteren. Over dit laatste schrijft ze ook haar master thesis.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten