Doritos voor vrouwen! Afgekraakt op Twitter.
(Bron: Ranker, 2018)
Afgelopen februari ontstond er
een grote PR-crisis bij het chipsmerk Doritos. De CEO van het bedrijf vertelde in
een interview dat ze bij Doritos van plan waren om chips op de markt te
brengen die speciaal gericht is op vrouwen. Volgens de CEO houden vrouwen niet
van het lawaai dat een chipszak maakt en willen vrouwen hun vingers niet in het
openbaar aflikken. Het merk wilde dan ook met een vrouwvriendelijke versie komen.
Crisis op twitter
Dit leidde onmiddellijk tot veel
kritiek op de sociale media. Mensen vonden het belachelijk als Doritos met vrouwvriendelijke chips zou komen. Vooral op Twitter liet men duidelijk hun
mening horen. Dat de discussie vooral op Twitter los
ging is in lijn met eerder onderzoek (Sung & Hwang, 2014). Hieruit blijkt dat Twitter het meest gebruikte medium is voor het posten van
meningen omtrent een crisis.
Reacties van het publiek
De meeste reacties op twitter
hadden als boodschap dat het vreemd is dat vrouwen geen Doritos chips mogen eten en dat dit tegenstrijdig is met de ontwikkelingen van de afgelopen jaren om te zorgen voor gelijkheid tussen mannen en vrouwen.
Echter heeft de CEO van Doritos nooit gezegd dat vrouwen geen Doritos chips mogen eten. Zij gaf enkel aan dat het bedrijf merkte dat vrouwen het kraken van de chips en het aflikken van hun vingers niet fijn vinden. De twitteraars proberen dan ook het merk als vrouwonvriendelijk te framen. Een verklaring hiervoor is dat de manier waarop een bericht geframed wordt sterk verbonden is met de cultuur in een land (van Gorp, 2007). In de Amerikaanse cultuur vinden mensen het over het algemeen belangrijk dat mannen en vrouwen gelijk behandeld worden. Wanneer men het gevoel krijgt dat een bedrijf andere normen en waarden heeft voelen zij zich aangevallen en gaat men hun kritiek uiten op twitter door hun mening op een bepaalde manier te framen.
Reactie van Pepsi Co
Zes dagen na de uitspraak van de
CEO kwam het moederbedrijf van Doritos, Pepsi Co, met een twitter reactie op de
crisis. Hierin stelde zij het volgende: ‘Doritos heeft al chips voor vrouwen, deze
heten Doritos’. Hiermee gaven zij aan niet meer met een nieuwe Doritos speciaal voor vrouwen te komen. Doordat het zes dagen duurde tot het bedrijf met een reactie kwam werd het een veel grotere crisis dan wellicht nodig was. Uit onderzoek blijkt namelijk dat het voor een bedrijf bij een crisis belangrijk
is om met een sterke en snelle reactie te komen (Thelwall & Stuart, 2009). Zes dagen wachten is dan ook echt te lang.
Daarnaast besloten ze enkel een reactie op Twitter te geven. Inmiddels was de
crisis al zo groot geworden dat het ook in talkshows besproken werd. Pepsi Co
had er dan ook goed aan gedaan om met een duidelijker statement te komen.
Belangrijkste les
Belangrijkste les
De belangrijkste les die PR-professionals hieruit kunnen halen is om in tijden van crisis met een sterke en snelle reactie te komen of om ervoor te zorgen dat de gehele crisis voorkomen wordt door je CEO zich te laten inlezen in de cultuur van je doelgroep.
Over de auteur: Esmée Hoppenbrouwer is een master student
Persuasieve communicatie aan de Universiteit van Amsterdam. Ze heeft een grote
interesse in Public Relations en in milieubewust adverteren. Over dit laatste
schrijft ze ook haar master thesis.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten